Friday, December 11, 2009

SEPANJANG KEHAMILAN...N KELAHIRAN

chak!!!!!!!!!!!!!allop semua..Rollsekarang barulah nolida berpeluang meceritakan pjg lebar kehidupan nolida ni..ni nak citer sket pengalaman kehamilan..khas untuk wifey ,bakal menimbang anak dan sewaktu dengannya

sy berkhawin 1 jun 2007...bulan 12 kemudian sy disahkan hamil 6 minggu..pada mulanya sy x datang ABC selama seminggu..but was was gak la...so sy sendiri gi beli pregnancy test kat farmasi...tapi test dia kabut la..line 1 terang line 2 kabur plak..tak pueh hati ..test lagi..kali ni beli yg mahal skit...clearblue...wawawwa kompom  betul PO+..but...masa yg sama sy ada problem kesihatan..akan menjalani excision biopsy at my breast...tarikh dah tetap..28 Dis...masalahnya doc tak kasi operate coz tengah hamil..tension gak le...mana la tak tension..kalau tak operate bimbang jadi kanser ke apa2 ke.stress la gak...uish...entah cam ne sy keguguran 6bermula dgn tompok darah kecil keluar..ptg tu gak pi spital serdang..kompom la gugur...doktor nampak ketulan darah,.belum apa2 bentuk lagi..rupanya tu le janin..macam darah ABC je.doc masukkan dlm botoi specimen dn dibawa pergi..hubby ku dapat tau..sedey je dia..kata doc jgn bimbang..1 st hamil memang cam tu..rezeki x ..Lepas itu,sy kompom menjalani pembedahan disebabkan sy keguguran..selesai 1 masalah

6 bulan.kemudian...

Sy disahkan hamil..tu pun selepas sembuh dari biopsy tersebut..pembedahan breast sy tu lump dia dh buang..sy sendiri nampak lump tu doc masuk ke dlm botoi specimen..bentuk bulat warna putih...(gambo x dpt amik masa tu x hp berkamera belum beli lagi)

Hubie punya le gembira...Kissesaku disuruh rehat n tak buat kerja berat..mula la trimester pertama aku mengalami loya..peh makan muntah..sat sat uwekk sat sat uwekkk..ubat mabuk yg doc bg tu x berkesan..so nasi putih n sup ayam je yg boleh telan disamping "breakfast Budak2"kata emakku...RollRollRoll

suamiku la yg jadi penenang n sabo melayan ragamku..dia la pelayan..dan dari situ la dia jadi nenek kebayan..(suka berleter) mungkin sebab risaukan aku n kandungan ku takut keguguran lagi la) mula dari  situ gak rutin aku setiap bulan check up kat gov clinic...yg tak beshnye kena amik darah la...bagi air glukos la...ujian air glukos tu la wat heroku dlm peyut tak gerak2 sehari..riso pun ade..suamiku outstation lagi le dia bimbang sampai suh kawan tido kat umah wat peneman..tiap2 malam asyik ke toilet..dh tu 3 bulan le dapur tak berasap..aku x langsung hidu bau masakan..kesian hubi ku..makan kedai je la..DOC dh kira tarikh due date aku ialah 15 January 2009...kiranya bby tahun baru le ni...best nyee...dalam hati dup dap dup dap sebab macam mana le sakit bersalin..mak aku bagi tips baca surah2 semasa hamil lepas semayang..so aku pun amalkan le..

Trimester 2..


 Trimester akhir- 8 bulan..dh tak larat lagi dah
 
masa sehati ke studio sehati berdansa..kandungan ku 7 bulan


Penuh amazing...kandungan 4 bulan..heroku mula bertinju perlahan2 kat dlm rahimku...aku dapat rasa..mula dr situ le selera aku bertambah tapi badan tak naik-naik..uish...apasai ha...perut je naik..masa check up tgk pompuan lain pyutnya beso..aku je yg kecik..uish konpius sungguh..aku gi klinik tanpa ditemani hubie..mungkin kat skolah dulu jadikan aku pompuan yg tak suka bergantung sgt kot..lebih berdikari..ni le gambo aku time hamil..yg tak hepi nya hubie aku plak sakit..sakit pembawa budak katanya...jenuh le aku berulang alik spital putrajaya..disebabkan aku tak larat..jadinya bermalam le aku kat spital tu seminggu berturut2...

Trimester akhir..

Nak tau tak citer..sepupu aku kawen bulan 11...dh rancang dgn hubie balik bersama..ntah cam ne tetiba cuti dia dibekukan..aku beria2 nak balik gak..pandu 2 jam ke perak seorang diri..so dgn berat hati hubie ku benarkan..tawakal je la aku pandu kereta.jam 5 pg aku bertolak pandu sensorang selama 2 jam dan syukur aku selamat..masa tu semua brg2 baby dh prepare cuma tinggai pampers n keperluan peribadi bby je blom.

Due date jauh lagi... family aku datang masa tu bulan 12..aku bawa femly aku gi jenjalan kat putrajaya...n sekitar kl peh tu family aku pi pahang..nanti tau apa berlaku....tunggu tajuk seterusnya...

No comments: